dimecres, 19 de juny del 2019

Circular en bicicleta per Girona: esport de risc?




Dilluns 17 de Juny de 2019 al migdia vaig caure amb la bicicleta circulant per Carrer Sta. Eugènia en direcció centre de Girona, a l’alçada del Carrer Mare de Déu de la Salut.



La caiguda va ser culpa de dos factors:

·        
  •  Un esvoranc a l’asfalt, molt perillòs per a vehícles de dos rodes.
  •   L’actitut agressiva d’un conductor que anava en cotxe just enganxat darrera meu, mirant d’apartar-me per poder passar.


El comportament del conductor va fer que em girés un instant per demanar-li paciència, just en el moment en que vaig ficar la roda al forat de la calçada i vaig saltar per sobre de la bicicleta, amb fortuna cap al costat contrari al pas de vehícles, producte del desequilibri.


L’actitut del conductor del cotxe és habitual a carrers compartits entre bicicletes i vehícles a motor. Unes víes perilloses per als ciclistes que posen en risc la nostra integritat en una xarxa viària insegura i en clara inferioritat per a les bicicletes.


Però l’esvoranc es podia haver evitat... Per què?

·         Resulta que aquest forat hi és de fa molt de temps i l’Ajuntament de Girona està avisat, mínim del 10 de Juliol de 2018, de la seva existència i el perill que comporta, tal i com demostra el següent tweet.




·         Després d’un breu fil de missatges en que els tornava a demanar una intervenció per solucionar-ho, el dia 23 de Juliol el perfil de l’Ajuntament de Girona va contestar que ho consultaríen i em diríen alguna cosa.



·         I el 27 de Juliol de 2018 em varen informar que els sots havíen estat reparats de manera provisional i que "en breu" es repararia l'asfalt de forma definitiva. Contestant-los que reparessin també l’esvoranc en sentit centre de Girona, per tal que no es fes més gran i suposés un perill major per a motos i bicicletes.



Doncs aquest esvoranc ha anat creixent sense cap intervenció de l’Ajuntament de Girona i, 11 mesos després, he estat jo mateix qui ha tingut l’accident anunciat en passar-hi per sobre.

Les imatges de la calçada mostren el forat i el trencament de l’asfalt. Un esvoranc que esquivo cada dia que hi passo, i que aquest Dilluns no ho he fet desconcentrat pel cotxe que m’acosava al meu darrera.

 










Les següents imatges mostren les ferides producte de la caiguda. Rascades als genolls i colzes, a part dels desperfectes que va patir la bicicleta.

 



















I aquesta darrera captura és de l’informe mèdic d’urgències de l’ambulatori Güell, després que anés a visitar-me per l’intens dolor al maluc sobre el que vaig caure.



Un cop exposat tot això em faig les següents preguntes:

·          
  • Com és possible que lAjuntament de Girona no tingui mecanismes de proximitat per solucionar els desperfectes a la via pública? Com pot ser que el mateix forat porti gairebé un any allà mateix i, amb l’agreujant d’haver estat informat per twitter, l’Ajuntament de Girona no hagi fet res per solucionar-ho?
  • Com pot l’Ajuntament de Girona parlar del creixement de la xarxa de carrils bici, sense garantïr aspectes mínims de seguretat en la totalitat d’aquesta xarxa? No és una irresponsabilitat posar en perill la integritat de les persones usuàries de la bicicleta? Pintar carrils bici a la calçada compartida amb els vehícles a motor, no és com inaugurar ponts sense baranes?

I per finalitzar, demano el següent a l’Equip de Govern de l’Ajuntament de Girona:

·         
  •  Que repari l’esvoranc esmentat en aquest escrit, i que treballi en mecanismes de proximitat que permetin localitzar els desperfectes de la via pública per passar a una ràpida solució del problema.

  • Que treballi en una xarxa de carrils bici segura en la seva totalitat, enlloc d’escampar carrers compartits amb vehícles a motor com a oferta de mobilitat en bicicleta

  • Que es disculpi públicament per posar en risc als Gironins i Gironines que, com jo recentment, patim accidents de bicicleta per culpa d’una xarxa de carrils bici insegura i en mal estat.

És per tot lo exposat, que presento aquest escrit al Defensor de la Ciutadania de Girona perquè insti a l’Ajuntament de Girona a donar compliment de les anteriors peticions.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada