diumenge, 12 de juliol del 2015

El problema del Turisme el tenen els autòctons...



El passat 9 de Juliol de 2015 vaig anar amb la meva dona a cel.lebrar el meu aniversari i, després de sopar en un Restaurant cèntric de la ciutat i passejar pels carrers empedrats de la Girona Jueva, varem decidir fer un cafè als peus de les escales de la Catedral de Girona i gaudir de la tranquilitat de la nit i de la inmensa sort de viure en aquesta ciutat.

Ens varem veure els cafès tal i com hem fet multitut de vegades durant els anys que portem de parella, i varem gaudir de la vista nocturna de la Catedral al costat d'una taula de turistes francesos que omplíen les seves taules (juntes, per cert) d'una dotzena de copes de Gintònic.

Però la diferència va venir quan ens varen portar el compte... 4'90 Euracos!!!!! 
Em vaig tornar a mirar el tiquet, i si... 3€ el carajillo de Baileys i 1'90€ un cafè amb Gel.

"Què ha passat?", em vaig preguntar...
"És el preu de fer un cafè a la Catedral", em va contestar la meva dona. "És com si vas a prendre alguna cosa a la Plaça de San Marco", em va argumentar de nou.
Però jo seguia sense entendre-ho... No m'entrava al cap...
I llavors, com un flashback, vaig recordar quelcom que vaig sentir a la ràdio i que llavors ja em va cridar l'atenció:

Recentment l'Alcalde de Girona Carles Puigdemont va ser entrevistat a Rac1, aprofitant una visita de la  emissora radiofònica del Grup Godò al Fòrum Impulsa 2015 de Girona.

En aquesta entrevista, i en relació al model turístic implantat al Centre Històric de la ciutat de Girona, a l'Alcalde de Girona li van fer la següent pregunta:
"Creu que el model turístic de Girona té el perill d'acabar com el de Barcelona?" 

I l'Alcalde Carles Puigdemont va respondre el següent:
"El model turístic de Girona és, a diferència del de Barcelona, cultural i de qualitat. I, en tot cas, el problema del nostre model turístic no el tenen els turistes. El problema el tenen els autòctons..."

Mare de Déu Sinyó! Quina resposta...
Sabeu que en aquesta mateixa emissora hi ha un programa del migdia, a on donen els premis OTB (Ole Tus Büevos)?
Doncs en la meva opinió, amb aquesta resposta l'Alcalde Puigdemont es va guanyar el premi OTB honorífic.

Però en el fons, tenia part de raò...
Ja ens veieu a la meva dona i a mi, com a persones autòctones de la ciutat de Girona, "pagant" els efectes del model turístic de qualitat impulsat per l'Alcalde Puigdemont.
I després de donar-nos els respectius comptes, no vaig veure gaire cara de problemes als turistes Francesos del nostre costat... Més aviat, el problema el tenia jo amb l'emprenyada posterior a la lectura de l'import del tiquet.

Sabeu que a les Ordenances Fiscals de Girona 2015 els carrers de la ciutat es classifiquen per categoríes (de 1a a 5a categoria), per tal de fixar les taxes de les terrasses a pagar pels Bars-Restaurants segons l'interès turístic de la zona a on aquests estiguin?

Així doncs, i amb aquesta classificació a la ma, resulta que el C/ Ciutadans del Barri Vell és de 1a categoría i el C/Guadiana del Barri de Mas Ramada (Sector Est) és de 5a categoria.
Resulta que la diferència de l'import de les taxes entre aquests dos carrers és del 50%...
Resulta que la diferència d'import de les taxes que han d'assumir els negocis, repercuteix en el preu final del client... 
Resulta que fer un carajillo de Baileys i un cafè amb Gel, a la Catedral costa 4'90€ i a un carrer de 5a categoria pot costar al voltant dels 3€.
I resulta que la categoria dels carrers, la qual fixa el preu final del producte, acaba també classificant el tipus de clients en uns bars i en uns altres.

Ja ho veieu... La classificació dels carrers i les zones van segons l'afluència de turistes a les mateixes, no?
I amb això, condiciones la clientela a la capacitat socioeconòmica de les persones per pagar els elevats comptes de les consumicions, oi?

Doncs et voilà!
Ja tens un Centre Històric exclusiu per a persones que puguin i vulguin pagar 4'90€ per dos cafès.

Les unes seran turistes de qualitat que estiguin disposats a pagar-ho (no m'imagino el que debia costar la taula de 12 Gintònics del nostre costat, però sospito que menys de 100€ no debia ser).
Les altres seran Gironins i Gironines "com cal" que se sentin orgulloses de ser atracades a la seva pròpia ciutat.

I la resta d'autòctons de la ciutat, què deuen pensar?
Ja els sembla bé pagar aquestes bestieses per gaudir de la seva ciutat?
Ja estan d'acord a pagar 4'90€ per dos cafès, o potser prefereixen consumir als seus barris a uns preus més assumibles?

Doncs sabeu què? La idea de prendre alguna cosa als barris perifèrics no està gens malament...
Us pot sortir molt més econòmic, i a més podreu ajuntar les taules que volgueu per fer una bona sobretaula fins passades les 12 de la nit (ja que hi ha Ordenances que no superen les muralles del Centre Històric de la ciutat).
A vegades penso que ja és això el que vol l'Alcalde Puigdemont, i el motiu pel qual està aplicant mesures Fiscals i de Civilitat tant restrictives al Barri Vell de la ciutat. Que ens quedem als nostres barris perifèrics i que deixem la postal Gironina pels turistes de qualitat.

En fi... Venen temps de gaudir dels barris, de les seves Festes Majors i de la cultura Popular de Girona.
I si voleu veure la Catedral, i no voleu pagar "el pato", aneu-hi hidratats, pixats i servits desde casa.

Però sobretot RECORDEU!!!

El problema del model turístic de Girona no el tenen els turistes.
El problema el tenen els autòctons...

#mandagüevos





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada