dilluns, 14 de desembre del 2015

Sobre el Ple Municipal de 14 de desembre, MIFAS, zones blaves i altres coses de Girona




Dilluns 14 de Desembre de 2015. Dia de cel.lebració del darrer Ple Ordinari de l'any 2015. Una Sessió Plenaria en plena Campanya electoral del #20D a on, entre d'altres coses, es parla de decrets i acords, d'assabentats, d'acords de comissions de ciutadania, urbanisme, hisenda i sostenibilitat, de compliment de la costitució, de poliítiques d'atenció a la infància, de mocions ciutadanes de Mou-te en Bici sobre mobilitat, de la memòria de la guerra civil, d'Esport, de compromís amb el clima, de Precs i Preguntes, etc...

Però em disculpareu que m'entretingui al punt 9 de l'Ordre del Dia referent a la "Justificació de l'assumpció per part de l'Ajuntament de Girona del servei d'estacionament amb limitació horària a diversos carrers de Girona"...
I per posar en context aquest punt de l'Ordre del Dia m'agradaria enumerar-vos alguns aspectes a tenir en compte abans de valorar el posterior acord de Ple:

-Resulta que tres anys enrera, l'entitat MIFAS gestionava el servei de zones blaves de la ciutat de Girona a través de l'empresa GiroPark, la qual significava una possibilitat d'autosuficiència financera a MIFAS i una font de creació d'ocupació digna als/les seus/seves associats/des.  
Una fòrmula de gestió consolidada a la nostra ciutat i aprovada per l'èxit de la seva aplicació.

-Resulta que, regint-se únicament en factors liberals de privatització dels serveis públics per benefici econòmic, l'Equip de Govern de CiU Girona va decidir, fa dos excercicis fiscals, arrencar la gestió de les zones blaves de la nostra ciutat en benefici de l'empresa privada, amb seu a Madrid, Setex Aparki.
Amb aquesta decisió, MIFAS va perdre una font digna de finançament i va protestar enèrgicament la decisió unilateral de la dreta Gironina Convergent.
I davant la protesta tant de les Entitats del tercer Sector com de la oposició Municipal, l'Equip de Govern Municipal va decidr concedir, via conveni, una partida EXTRA de 175.000€/any a MIFAS per "compensar" el greuge ocasionat per la retirada de la cessió de la gestió de les zones blaves de la ciutat, que fins llavors havia excercit.

-Resulta que les primeres decisions de la nova concessionària Setex Aparki va ser augmentar notablement el nombre d'aparcaments amb limitació horària, amb l'objectiu d'augmentar la facturació i, per tant, els beneficis de l'empresa privada amb seu a Madrid.
El debat al carrer coincidia en que la venda de les zones blaves a Setex Aparki perjudicava els interessos de la ciutadania usuaria del servei i beneficiava, com manen els cànons liberals de la dreta, els beneficis de l'empresa privada per la explotació de serveis que s'entenen d'interès públic.

-Va ser llavors que l'actual concessionària del servei d'estacionament amb limitació horària, amb seu a Madrid, va decidir collar una mica més a l'Equip de Govern amb la brillant idea d'implantar un pagament tou de diverses zones d'aparcament gratuït que, amb la coartada de la cogestió del tercer sector, augmentés els beneficis de Setex Aparki sobre aparcaments dissuassoris en sòl públic i, colateralment, reduïs les possibilitats d'aparcament gratuït a la ciutadania sense alternativa de mobilitat al cotxe privat.
La proposta d'aparcament tou als aparcaments de La Copa i "Guàrdia Civil" va ser portat a l'aprovació del Ple Municipal fa cosa de tres mesos, dins d'un Pla de Mobilitat poc consensuat amb Entitats i Grups Municipals. Però per sorpresa de l'Equip de Govern, amb posterior atac d'ira teatralitzat en Sessió Plenària, el "negoci" del pagament tou dels aparcaments dissuassoris esmentats es va aixafar i va canviar el "pla de negoci" de Setex Aparki a la ciutat de Girona.

-Així doncs, i com a excercici purament especulatiu, el cabreig de Setex Aparki debia ser  monumental. I la desaprovació Municipal perquè aquesta empresa privada pogués augmentar el negoci, faria que Setex Aparki valorés la conveniència de continuar gestionant el servei d'estacionament amb limitació horària a la ciutat de Girona.
I la desició final de l'empresa amb seu a Madrid és anunciar la trencadissa de l'acord de gestió amb l'Ajuntament de Girona.

-Llavors, l'Equip de Govern Municipal es queda amb el cul a l'aire i busca la manera de "justificar" aquest trencament precipitat de l'acord amb Setex Aparki.
I per fer-ho, al.lega aspectes fiscals com la obligació de l'asumpció de l'IVA per part de l'Ajuntament i nous factors d'interès social per anunciar, a bombo i plateret, que l'Ajuntament de Girona recuperarà pel 2016 la gestió del servei d'estacionament amb limitació horària.
Ara bé... Com fer per desdir-se de la privatització impulsada fa dos anys sense que et caigui la cara de vergonya? Doncs introduïnt els aspectes socials i de benefici al tercer sector, i "enamorant" al Grup Municipal de la CUP perquè s'apunti a les portades de la Municipalització d'aquest Servei.
Les ganes de la oposició de justificar la seva presència al Ple alimenta la geometria variable de CiU, i l'acord amb la CUP permet que 14 Regidors i Regidores permetin l'aprovació del mateix.

I un cop posats en context, el Ple Municipal és la teatralització de tot plegat. Durant el debat d'aquest punt de l'Ordre s'evidencia la manca de debat entre tots els Grups Municipals, els quals demanen un termini més ampli per estudiar la proposta, les condicions laborals de les persones contractades pel servei, les zones que es sotmetran a aquest tipus de gestió, les despeses pressupostàries derivades de l'assumpció Miunicipal d'aquest nou servei, la concreció de les subvencions estipulades per MIFAS i la tipologia dels convenis amb les Entitats del Tercer Sector.

Total... Molts dubtes i inconcrecions sobre l'acord pres entre CiU i la CUP (els quals sobta que participin de la dinàmica precipitada de tot el procés per part de l'Equip de Govern i de la manca d'informació, debat i  consens amb tots els Grups Municipals).

Finalment, l'acord s'aprova amb els 14 vots a favor de CiU i la CUP, amb l'enèssima oferta de ma estesa d'aquells que no accepten parlar-ne amb detall i sense que s'hagi aprofundit en les següents preguntes sorgides de tot plegat:

1. Si l'Equip de Govern accepta que ha hagut d'assumir 400.000€ en concepte d'IVA dels dos excercicis de la gestió de Setex Aparki i resulta que s'han pagat, a través de conveni, 350.000€ a MIFAS en concepte de compensació per la retirada de la seva gestió anterior, quí es responsabilitza de la despesa de 750.000€ de diners públics, en dos excercicis fiscals, derivats d'una mala decisió i una gestió equivocada en la concessió de serveis d'interès públic?

2. Com pot ser que l'acord entre CiU i CUP contempli subvencions a MIFAS, si ha quedat demostrat que la subsidiaritat genera dependència de les Entitats del Tercer Sector respecte a l'Administració i les priva de l'autonomia necessaria per garantïr la dignitat i continuïtat de les mateixes?

3. Hi hagués hagut aquesta proposta d'acord si Setex Aparki hagués volgut continuar amb la gestió del servei d'estacionament amb limitació horària? Ha virat CiU cap a l'esquerra Social o bé s'ha apuntat a la Municipalització de les zones blaves com a maniobra d'urgència al trencament amb Setex Aparki?

4. Hi haurà continuitat de Municipalització d'altres Serveis públics abans privatitzats (aigua, serveis funeraris,...), o bé CiU només haurà utilitzat a la CUP en aquest acord d'urgència?

5. Si ha quedat demostrat que la privatització dels aspectes d'interès públic no garanteix ni la millora del preu ni del servei ciutadà, a on és l'autocrítica dels que escampen la privatització com a acció de Govern i la denúncia dels que hi estan en contra?

En fi... Moltes preguntes i massa dubtes.
I el temps dirà.., si no "s'aparca" el tema...

#mandagüevos





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada